اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی حافظون:
پس از ابلاغ اصل۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۴ دستگاه های متولی امور نیز به فراخور خود در تلاشند تا برنامه های اجرایی قابل واگذاری به بخشهای مردمی (خصوصی) احصاء کرده و امور را به متولیان اصلی واگذار نمایند، سازمانهای متولی فرهنگ نیز خود را داعیه دار اجرای این قانون دانستند.
سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان متولی اجرای بخشی از برنامه های قرآنی کشور و ابلاغی سازمان تبلیغات اسلامی، با تاسیس موسسات مردم نهاد با عناوین؛ موسسه قرآنی، خانه قرآن شهری و روستایی و در صدر آن تاسیس اتحادیه های قرآنی استانی و کشوری، وظیفه خود را واگذاری امور آموزشی و تبلیغی و ترویجی جهت اجرا در جامعه با عنایت به توانمندی این موسسات مردم نهاد دید و در این راه نیز تمام تلاش خود را جهت توجیه کارشناسان و روسای ادارات تابعه بکار می گیرد. این اقدام سبب ایجاد نهادهای قرآنی با کادری کاملا تخصصی و آشنا به امور قرآنی جهت اجرای این برنامه ها شد، که جای بسی خوشحالی است و آینده روشنی را نوید بخش خواهد بود.
پس از تجربه قریب ۱۰ سال از تاسیس موسسات مردمی و شناخت چگونگی فعالیتها همچنین تقاط مثبت و نکات منفی هر فعالیتی البته به فراخور هر موسسه در چگونگی قرار گیری در اقلیم جغرافیایی و بافت جمعیت شاختی برخی شاخصه های مثبت و منفی موسسات قرآنی را می توان به شکل زیر بر شمرد:
نکات مثبت فعالیتهای قرآنی مردمی:
- حضور فردی مجرب در راس نهاد قرآنی مردمی
- ارائه آموزشهای تخصصی در این موسسات
- تفاوت رویکرد اداری و خصوصی سبب بهبود جذب افراد متقاضی برگزاری دوره ها می گردد
- داشتن جایگاه مردمی موسسین این موسسات
- ابتکارات و نوآوری های برخی مدیران در اجرای برنامه ها و جذب افراد
- تنوع بخشی و بومی سازی فعالیتها با توجه به شرایط جمعیتی و بومی هر منطقه
نکات منفی فعالیتهای قرآنی مردمی:
- اتکا به کمکهای دولتی
- تفاوت در تخصص های مدیران سبب ناکارآمدی موسسات ضعیف تر می شود.
- چندگانگی مبادی صدور مجوز
- عدم توجیه ارگانهای اقتصادی و مالیاتی و هم انگاری آنان با بنگاههای اقتصادی
- حضور در بخشی از برنامه های و غفلت از مجوعه اقدامات جهت توسعه فعالیتهای قرآنی
- رقیب دانستن حضور موسسات قرآنی و فرهنگی در اجرای برنامه های توسط دستگاه های فرهنگی(حتی صادر کننده مجوز)
- ظرفیتهای پیش روی فعالیتهای قرآنی مردمی در موسسات:
- استفاده از موقوفات
- تعامل با نهادها، کارخانجات و موسسات اقتصادی جهت اجرای مشترک برنامه ها
- تولید و عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی
- تعامل با امور قرآنی ارشاد اسلامی و دستگاه های فرهنگی دیگر
- ترغیب خیرین قرآنی
- استفاده از ظرفیتهای اداری و شهری و تعامل با استانداری ها، ادارات ، شهرداریها(اجرای برنامه یا استفاده از امکانات این نهادها جهت اجرای برنامه به صورت مشترک)