به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در پی انتشار گزارش این رسانه با عنوان «هماندیشی اتحادیههای استانی موجه یا غیرموجه؟/ جلسهای در سکوت رسانهای» با وجود اینکه تا این لحظه طی پیگیریهای انجام شده جوابیهای از سوی این اتحادیه دریافت نشده است، صبح امروز، ۱۸ بهمنماه پس از گذشت دو روز، بالاخره گزارش و بیانیه این هماندیشی بر روی خروجی پایگاه خبری اتقان قرار گرفت.
پیرو انتشار گزارش ایکنا، امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان که از حاضران در این نشست بود طی تماس با این خبرگزاری به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداخت.
وی با استناد به این جمله در گزارش ایکنا مبنی بر اینکه «از عقبههای پشتوانه کاری اتحادیههای استانی، اتحادیه کشوری است که با تشکیل اتحادیه مدغم استانی و براساس اساسنامههای جدید، عملاً اتحادیهها عضو آنها نیستند»، عنوان کرد: این مغلطه و چالشی است که دستگاههای خاصی درصدد هستند که خلأیی در کشور به وجود بیاید و در خلأ نبود اتحادیههای کشوری، اقدامات خود را انجام دهند که یکی از این موارد تشکیل مجمع خانههای قرآن و مجمع قرآنیان توسط یکی از دستگاههای عضو هیئت رسیدگی است که به نظرم در خلأ وجود اتحادیههای کشوری درصدد هستند که چنین اقداماتی انجام دهند.
مرادی با اشاره به عبارت دیگر این گزارش منوط به «حتی نمایندههای دو اتحادیه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عملاً با ادغام اتحادیههای استانی به عنوان نماینده ما محسوب نمیشوند، زیرا این فرآیند زنجیرهوار است»، اظهار کرد: این نوعی خودزنی و مغلطه است و هیچ تشکلی نمیآید، نمایندگان خود را بیاعتبار کند و تا زمانی که نمایندگان جدید تعیین نشدهاند نمایندگان قبلی به قوت خود باقی هستند و مشروعیت دارند و بحث دیگر این است که در حال حاضر در شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه نماینده و در هیئت رسیدگی دو نماینده داریم ولی آنگونه که باید و شاید به وظایف خود عمل نمیکنند و بیش از این باید نقشآفرینی کنند. همچنین در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در خصوص عملکرد حجتالاسلام سید حسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور نقد دارم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان اضافه کرد: معتقدم بیش از اینکه وی در حال حاضر نمایندگی مؤسسات و تشکلهای مردمنهاد را داشته باشند، نمایندگی دستگاه خاصی را برعهده دارند ولی باز با این حال ما مطرح نکردیم که ایشان مشروعیت حضور در این مراسم را ندارند.
وی ادامه داد: در خصوص جلسه هماندیشی مدیران عامل اتحادیههای استانی که اخیراً برگزار شد، معتقدم این جلسه بلا اشکال است، چون جلسه هماندیشی مدیران عامل اتحادیههای مدغم و هیئت رؤسای مدیرهها نیازی به امضا و کسب تکلیف و اجازه از هیچ مرجعی ندارد. از حدود دو ماه پیش با مشورت یکی از مدیران عامل اتحادیهها قرار بر این داشتیم تا با دعوت از دیگر مدیران عامل اتحادیهها جلسه هماندیشی تشکیل دهیم که این حق قانونی ما است تا طی آن در خصوص مسائل پیرامون اتحادیهها صحبت کنیم و نیازی به اجازهای از سوی دستگاهی نداریم، چون مستقل هستیم.
مرادی بیان کرد: در این میان اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت با دعوت از مدیران عامل و رؤسای هیئت مدیره و دعوت رسمی از حجتالاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، جلسهای را با موضوع بودجه طرحریزی کرد، ولی متأسفانه آقای پژمانفر در این جلسه حضور نیافتند.
وی با اشاره به اینکه رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس باید در این جلسه حضور پیدا میکرد و غیبت ایشان جای سؤال دارد، اظهار کرد: با این وجود نمایندگانی از ۲۲ استان چون کرمانشاه، گیلان، مازندران، مرکزی، البرز، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، ایلام، خوزستان و… از جمله حاضران در این جلسه بودند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان اظهار کرد: در بحث عملکرد اتحادیه استانی دچار مشکل هستیم و دخالتهای هیئت رسیدگی در اموری که در حیطه کاریش نیست، دچار مشکل هستیم و همچنین تعیین اساسنامهای که در آن حدود ۵۹ ماده اساسنامه، دارد و نمیتوان اساسنامهای با این مادهها باشد و تنها ۱۳ مورد غیر ستارهدار باشد و آن هم مواردی باشد که اهمیت پایین دارد و آن هنگام جایگاه مجمع عمومی استانها چیست و اینکه چه مواردی باید تصویب شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا برپایی چنین جلسهای از هیئت رسیدگی مطالبه نشده است، ادامه داد: هیئت رسیدگی گوشش به این حرفها بدهکار نیست. در ضمن ما به عنوان اتحادیههای مدغم استانها در نظر داشتیم، با هم هماندیشی داشته باشیم، اما به دلیل کمبود اعتبارات و مشکل تأمین بودجه نتوانستیم چنین برنامهای داشته باشیم که همین امر موجب شد تا زمانیکه اتحادیه تصمیم بر برپایی چنین نشستی کرد، همگی استقبال کردیم.
مرادی اضافه کرد: همه تشکلهای مردمنهاد فارغ از بحث قرآنی و غیر قرآنی، اساسنامهشان باید توسط مجمع عمومی هر تشکل مردمنهادی که اساسنامه آن از وظیفه ذاتیاش است، تنظیم شود. اما هیئت رسیدگی اساسنامهای را به دلیل کمک و تسریع در امور و حرف منطقی اینکه مفاد و مواد اساسنامه یکدست باشد و خیلی متفاوت نباشد، تدوین و تهیه و به استانها ارسال کرد.
وی با تأکید بر اینکه هیچکس نمیتواند برای تشکل مردمنهاد اساسنامه ستارهدار تنظیم کند، اظهار کرد: هر فردی این کار را کرده، تخلف کرده است و با این کار مجمع عمومی استانها را از وظایف ذاتی خود محروم کردهایم که عملاً هیئت مدیره و مجمع را در تمامی استانها فرمایشی کردیم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان بیان کرد: اساسنامه، اشکالات حقوقی متعدد دارد که اداره ثبت طی فرآیند ثبت اتحادیه برخی از استانها از آن اشکال حقوقی گرفته است. در این اساسنامه مجمع عمومی و فوقالعاده تعریف نشده است و تنها مجمع کلی دیده شده است که خلاف مسائل حقوقی است که اینها بخاطر این است که اساسنامه را این دستگاهها تنظیم کردهاند.
وی اضافه کرد: هر فردی که وابسته به دستگاههای مدعی تصدیگری امور قرآنی کشور است، مؤسسه زده فردی نفوذی است، اینها آمدهاند برای اینکه اعتبارات را جابهجا و حیاط خلوت ایجاد کنند و چطور میشود افرادی که در حوزه مؤسسات قرآنی فعالیت میکنند، چند پست و سمت نیز داشته باشند.
مرادی بیان کرد: چرا سازمان دارالقرآن الکریم باید مجمع خانههای قرآن و مجمع قرآنیان را ایجاد کند با وجود اینکه اینها غیر ثبتی و غیر حقوقی است. چرا اتحادیههای مربوط به مؤسسات و تشکلها از اتحادیههای دیگر صنوف پایینتر است و نمیتوانیم از آنها پروانه و مجوز فعالیت بگیریم چیزی که در دیگر صنوف رایج است، چون دستگاههای بالادستی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم ما را حقیر میشمارند و حال آنکه ما بالغ هستیم و مؤسسات میتوانند امور خود را پیگیری کنند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان اضافه کرد: چرا با توجه به اینکه ۴ سال از تغییر اساسنامه اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور میگذرد ولی تاکنون اساسنامه سال ۹۲ ثبت نشده است.
وی با اشاره به اینکه چرا تکلیف انتخابات اتحادیه مدغم استان تهران هنوز مشخص نشده است و شنیدهها حاکی از تجدید دوباره آن است، اظهار کرد: بنا بر ماده ۲۸ اساسنامه اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت که در خصوص حد نصاب است، با دو تبصره یکی در مورد انتخاب هیئت مدیره و بازرسی در صورت عدم کسب آرای مرحله اول با اکثریت نصف به علاوه یک، در مرحله دوم با اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد و بنا بر تبصره دو، هر یک از اعضا در اتحادیه دارای یک رأی هستند. باید انتخابات کل کشور بر این اساس، اصلاح شود و یا ماده اصلاح شود و چرا این امر تنها در انتخابات استان تهران قرار است، انجام شود.
مرادی اضافه کرد: باید مجمع عمومی استانها تشکیل و این ماده اصلاح شود و بگویند هر فرد، هر تعداد رأی آورد در هیئت مدیره است، اما این ماده ستارهدار است و مجمع حق اصلاح آن را ندارد.
وی با تأکید بر اینکه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات تنها حق صدور مجوز را دارد، اظهار کرد: همچنین درخواست میکنم که فیلم چهار مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی در سال ۹۶-۹۵ منتشر شود و گزارش سازمان دارالقرآن از نحوه هزینهکرد اتحادیه مؤسسات قرآنی در بحث بودجه شورای توسعه، منعکس و شفافسازی انجام شود.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان اضافه کرد: امور اتحادیه کشوری و استانی باید توسط منتخبان و مؤسسات استانها شکل گیرد و هیئت رسیدگی اعمال نظراتش کفایت میکند و اگر جایی نیاز داشتیم از مشورت، راهنمایی و تجربیات استفاده کنیم به آنها میگوییم. چرا باید ۱۰ سال جریان ادغام اتحادیهها به طول میانجامید؟ چه دستگاههایی در آن زمینه سنگاندازی میکردند؟ مسئله ما مؤسسات این است که دو اتحادیه داشتیم و میخواهیم یکی شویم.
وی با ابراز گلایه از اینکه چرا عبدالهادی فقهیزاده، معاونت قرآن و عترت به عنوان رئیس هیئت رسیدگی به امور مؤسسات در این زمینه پاسخی نمیگوید، تصریح کرد: اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور همان مقدار اعتباری که از شورای توسعه گرفته، هزینه آن را منتشر کند، چرا ما در استانها برای هزینههای جاری مجامع عمومی هیئت مدیره دچار مشکل هستیم؟ چرا هیئت رسیدگی به این موضوع رسیدگی نمیکند و چرا در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن اتحادیه حضور ندارد با وجود اینکه بخش عمده ثبت نام شدهها از سوی مؤسسات هستند؟